Fahaman atau kumpulan syiah ini bukannya wujud pada atau sebelum zaman Rasulullah, malah zaman Khalifah Ali pun, kumpulan syiah ini belum wujud lagi. Golongan Ansar, Muhajirin, Aus, Khazraj dan Khawarij adalah sebahagian nama-nama golongan yang pernah tercatat dalam sejarah Rasulullah. Tiada bukti yang tertulis menunjukkan wujudnya satu fahaman atau kumpulan yang dinamakan syiah ketika itu. Istilah "syiah" ini mula digunakan selepas kesyahidan cucu Rasulullah s.a.w, Saidina Husain bin Ali.
Syiah dari pandangan
golongan syiah itu sendiri bererti pengikut, penyokong dan pencinta yang
merujuk kepada Saidina Ali r.a dan ahlul baitnya.
Menerusi ulama syiah,
Fairuz Abadi di dalam Qamus al-Lughat pada kalimat “شَاعَ” menyatakan: Syiah umumnya
bererti setiap orang yang mengakui kepimpinan Ali dan Ahlul Baitnya.
Dari mana penggunaan
perkataan "Syiah" ini di ambil?
Syiah dari sudut
bahasa bererti pengikut. Perkataan ini ada disebutkan di dalam ayat al-Quran
menerusi surah as-Safat: 83
واِنَّ مِن شِيعَتِهَِ لاِبرَاهِيم
“Dan sesungguhnya
Ibrahim benar-benar termasuk Syiah-nya (pengikut Nuh)”
Sementara di dalam
ayat lain:
هذا مِن شِيعَتِهِ وهذا
من عَدُوِّهِ فاسْتَغَاثَهُ الذِي مِنشِيعَتِهِعَلى الذِي مِن عَدُوِّهِ
“(Orang) ini adalah
dari Syiah-nya (pengikutnya) dan (orang) ini adalah dari musuhnya. Lalu
Syiah-nya meminta bantuan darinya terhadap lawan musuhnya” [al-Qasas: 15]
Ayat-ayat al Quran ini
tidak merujuk kepada golongan syiah (al-Ithna ‘Asyariyyah, Ismailiyyah,
Zaidiyyah dsb) yang kita kenali pada hari ini, malah tidak wujud pun pada zaman
Nabi Ibrahim. Maksud syiah di dalam al Quran itu merujuk kepada pengikut
sesuatu kaum/umat pada masa itu. Istilah itu adalah sekadar kata umum yang
bererti pengikut, bukannya nama khas yang dikhususkan kepada pengikut Ali dan
Ahlul Baitnya.
Kumpulan yang
bersimpati kepada kesyahidan dan amat menyanjungi Saidina Husain telah mengguna
pakai perkataan "syiah" di dalam al Quran, untuk menamakan kumpulan
mereka. Dan seterusnya istilah syiah ini sudah menjadi hak eksklusif khusus
bagi golongan ini.
No comments:
Post a Comment