12 Imam: ilustrasi
imaginasi pengikut syiah
Kumpulan yang paling
masyhur dari kalangan pecahan syiah ialah Syiah Imam Dua Belas (al-Ithna
‘Asyariyyah) ataupun dikenali sebagai Imamiyah/Jaafariah. di
Iran yang merangkumi 90% penduduk di Iran dan sebahagian besar penduduk
Iraq. Pergerakan Hizbollah di Lubnan juga adalah dari golongan Syiah Imam
Duabelas. Dan inilah kelompok syiah yang paling besar pada masa kini iaitu
menyumbang kira-kira 80% orang syiah di dunia.
Daripada salasilah keturunan Saidina Ali, golongan syiah ini meletakkan mereka sebagai 12 imam yang tertibnya terdiri daripada;
Daripada salasilah keturunan Saidina Ali, golongan syiah ini meletakkan mereka sebagai 12 imam yang tertibnya terdiri daripada;
1. Ali bin Abi Talib
2. Al-Hasan bin Ali
3. Al-Husain bin Ali
4. Ali Zainal Abidin
bin al-Husain
5. Muhammad al-Baqir
bin Zainal Abidin
6. Jaafar as-Sadiq bin
Muhammad al-Baqir
7. Musa al-Kazim
8. Ali ar-Ridha
9. Muhammad al-Jawad
10. Ali al-Hadi
11. Al-Hasan al- ‘Askariy
12.Muhammad
al-Mahdi
Ali Zainal Abidin, Muhammad al-Baqir
Ali Zainal Abidin, Muhammad al-Baqir
Salah seorangnya ialah
anak Saidina Husain iaitu, Ali Zainal Abidin bin Husain bin Ali r.a, (658M –
713M), namun tidak dilihat sebagai musuh kepada pemimpin Umayyah. Tidak ada
satu riwayat pun yang mengatakan beliau mempunyai kepercayaan atau ideologi
yang berbeza dengan para sahabat. Beliau merupakan ulamak yang zuhud, dan
anak-anak beliau, Muhammad al-Baqir (676M – 743M) dan Zaid merupakan sangat
tinggi kewarakan dan ketaqwaan mereka. Segi akidah dan fekah mereka berdua juga
sama sepenuhnya dengan ulamak sunnah dari kalangan sahabat dan tabi’in.
Kalau pun ada
perbezaan hanyalah pendapat Zaid yang melihat Ali bin Talib lebih utama menjadi
khalifah daripada Abu Bakar as-Siddiq. Zaid mengiktiraf kelebihan tiga khalifah
terdahulu, tetapi dia berpendapat Ali lebih afdhal. Dia juga berpendapat
"harus" melantik khalifah di kalangan mereka yang kurang afdhal.
Dengan itu beliau tidak menafikan kekhalifahan Abu Bakar, Umar dan Usman.
Terdapat beberapa pengikutnya bertanyakan pendapatnya mengenai Abu Bakar dan
Umar. Maka Zaid mendoakan agar Allah mencucuri rahmat ke atas mereka berdua.
Terdapat pengikutnya tidak bersetuju dan lalu mereka memisahkan diri dari
menjadi pengikut Zaid. Golongan ini dikenali sebagai ar-rafidhah (orang yang
menolak) kerana mereka menolak kepimpinan Abu Bakar dan Umar dan menolak
pendapat Zaid tentang kepimpinan kedua-dua tokoh besar itu. Dan dari golongan
inilah yang menjadi pelopor kepada Mazhab al-Ithna ‘Asyariyyah, iaitu yang
dikenali mazhab Syiah yang terbesar, Imamiyah. Dari sinilah bermulanya sejarah
kenapa pihak sunni menggelar Syiah al-Ithna ‘Asyariyyah sebagai puak
ar-Rafidah.
Dalam pemerintahan
Umayyah di zaman Hisyam bin Abdul Malik, Zaid meneruskan tradisi datuknya
(Saidina Husain) dalam menentang khilafah bani Umayyah dan berakhir dengan
beliau terkorban pada tahun 122 H. Selepas kematiannya,
pengikut-pengikutnya mengasaskan satu mazhab yang terbina di atas fikrahnya
dikenali sebagai Zaidiyyah. Mazhab ini, sekalipun tersenarai di dalam mazhab
syiah tetapi ia selari dengan ahli sunnah dalam semua aspek kecuali dalam bab
mengatakan Ali lebih utama daripada tiga khalifah ar-rasyidin sebelumnya. Boleh
dikatakan hampir tiada perbezaan dalam kebanyakan perkara dengan ahli sunnah.
Jaafar as-Sadiq
Muhammad al-Baqir,
meninggal dunia sebelum Zaid selama lapan tahun, iaitu pada tahun 114H telah
meninggalkan seorang anak yang alim dan hebat, iaitu Jaafar as-Sadiq (703M –
765M). Dia merupakan salah seorang ulamak yang berpengaruh, seorang faqih yang
sangat pintar. Semua pandangannya adalah selari dengan akidah sahabat, tabi’in dan
seluruh ulamak sunni. Pengasas mazhab-mazhab Sunni, seperti Imam Abu
Hanifah dan Imam Malik bin Anas, menurut beberapa sumber juga mengambil
beberapa hadis dari Imam Ja'far ash-Shadiq.
Istilah Jaafariah
digunakan adalah berasal daripada nama Jaafar ash-Sadiq, yang merupakan Imam
keenam. Jaafariah selalu digunakan untuk menunjukkan mazhab al-Ithna
‘Asyariyyah ini, untuk membezakan dengan Syiah Ismailiyah dan
Zaidiyah.
Di akhir pemerintahan
Bani Umayyah, gerakan Abbasiyyah bangun memberontak. Gerakan ini menjalin
hubungan kerjasama dengan golongan ar-rafidhah. Akhirnya khalifah Bani Umayyah
digulingkan pada tahun 132H dan terbangunlah khalifah Abbasiyyah yang dipimpin
oleh Abi al-‘Abbas as-Saffah.
Golongan ar-rafidhah
berasa kecewa kerana mereka mahukan kepimpinan dipegang oleh salah seorang dari
kalangan cucu cicit Ali bin Abi Talib. Maka mereka bangkit semula untuk
menggulingkan khilafah ‘Abbasiyyah dengan membentuk satu jamaah yang dikenali
sebagai Talibiyyin (nisbah kepada Ali bin Abi Talib) sebagai saingan kepada
puak yang dinisbahkan kepada al- ‘Abbas bin Abdul Muttalib. Sampai ke saat itu
tidak terdapat sebarang perbezaan dari segi akidah dan fiqah kecuali dalam isu
Abu Bakar dan Umar. Golongan ar-rafidah menolak kepimpinan Abu Bakar dan Umar,
malah secara terang-terangan melaknat mereka berdua.
Musa al-Kazim
Tahun 148H Jaafar
as-Sadiq meninggal dunia. Beliau meninggalkan seorang putera bernama Musa
al-Kazim (745M – 799M). Ibunya bernama Hamidah Khatun. Dia lahir ketika
berlakunya pergolakan antara Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah. Beliau juga
dikenali sebagai Abu al-Hasan. Musa al-Kazim juga merupakan seorang yang
alim dan pernah juga dipenjarakan sewaktu pemrintahan Abbasiyah.
Ali bin Musa ar-Ridha
Ali bin Musa ar-Ridha
Musa al-Kazim meninggal dunia pada tahun 183H dengan meninggalkan beberapa orang anak. Antara mereka ialah Ali bin Musa ar-Ridha (765M – 818M). Pada masa zaman Khalifah al- Abbasiyah, al-Ma’mun, beliau mahu mententeramkan keadaan dengan melantik Ali bin Musa ar-Ridha sebagai putera mahkota. Perlantikan ini telah mengundang bantahan yang meluas di kalangan ‘Abbasiyyin (keluarga khalifah). Tetapi Ali ar-Ridha tiba-tiba mati secara mengejut. Golongan at-Talibiyyin menuduh al-Ma’mun telah membunuhnya. Maka sekali lagi timbul pemberontakan demi pemberontakan ke atas pemerintahan Abbasiyah.
Namun tidak ada
satupun di antara sebab-sebab yang banyak itu yang menjadi punca kepada
perbezaan akidah yang menjadi pegangan mazhab syiah sekarang. Sehingga
saat itu, mereka belum lagi mengambil dan berpegang kepada mazhab mereka
sendiri yang dipanggil Mazhab Syiah. Hanya yang wujud pada ketika itu adalah
pergerakan politik yang bermatlamat untuk mendapatkan kuasa dan menentang
pemerintah atas alasan kepimpinan hendaklah dari ahlul bait. Dan juga tidak
melibatkan alasan-alasan tauhid seperti yang dipegang oleh Syiah sekarang.
Suara-suara yang
mengajak memberontak pemerintahan Abbasiyyah telah tersebar begitu meluas di
wilayah Parsi (Iran). Terdapat satu gerakan yang didokong oleh bukan islam yang
dinamakan asy-Syu’ubiyyah telah bergabung dengan golongan at-Talibiyyin.
Sebahagian penduduk parsi itu menzahirkan kecintaan yang berakar umbi kepada
bangsa Parsi dengan segala elemen yang ada padanya termasuk api yang menjadi
sembahan mereka.
Muhammad al-Jawad, Ali al-Hadi, Al-Hasan al- ‘Askariy, Muhammad al-Mahdi
Selepas kewafatan Ali
ar-Ridha, muncul anaknya Muhammad al-Jawad (810M – 835M). Kemudian Muhammad
al-Jawad meninggal dunia dibunuh pada tahun 220H. Muncul pula anaknya yang
bernama Ali bin Muhammad al-Hadi (827M – 868M). Ali juga kemudiannya terbunuh
pada tahun 254H. Muncul pula anaknya al-Hasan bin Ali (846M – 874M) yang
mendapat gelaran al- ‘Askariy. Beliau mati secara mengejut pada tahun 260H.
Beliau tidak mempunyai anak kecuali seorang yang masih kecil berusia lima tahun,
bernama Muhammad yang lahir pada tahun 868M. Keadaan bertambah kusut apabila
anak yang kecil ini juga meninggal dunia secara tiba-tiba. Keadaan ini
menjadikan puak pemberontak berpecah kepada beberapa kelompok yang sangat
banyak. Setiap kelompok adalah berbeza antara satu sama lain dari semua sudut:
fikrah, syariah dan akidah.
Syiah al-Ithna
‘Asyariyyah mempercayai 12 imam ini merupakan pewaris-pewaris Nabi
Muhammad SAW. Imam-imam ini dikatakan maksum dan terpelihara dari
kesalahan dan dosa. Mereka juga yakin bahawa anak kecil (Imam ke-12),
Muhammad bin al-Hasan al-‘Askariy sebenarnya tidak mati. Bahkan dia berada di
tempat persembunyian di atas bukit. Dan dia masih hidup sampai sekarang (kini
sudah lebih 1000 tahun). Dan suatu hari nanti dia akan kembali memerintah dunia
yang dinamakan al-Mahdi al-Muntazar.
Bagaimanapun, dua
belas pemimpin ini tidak mempunyai sebarang perbezaan pendapat berkenaan akidah
dan feqah dengan golonan ahli sunnah. Malah ahli sunnah berkeyakinan
bahawa imam-imam ini sebenarnya adalah dari kalangan sunni yang berpegang
kepada doktrin dan prinsip ahli Sunnah.
sungguh menarik perkongsian ini
ReplyDeletengaloi
Deletelarggghhhhh
Ar rofidah dikenali di zmn imam malik imam syafie n imam maliki ra.
ReplyDeleteJika golongan syiah masih ttp sama pegangan aqidah mereka dgn para salaf mengapa banyak pesanan telah diterima drpd imam malik n syafie dll ra sendiri spt latangan menerima perkhabaran hadis dari mereka. Larangan berkawan dgn mereka dll?
Kami berpendapat golongan rofidah ni telah berbeza aqidah mereka dari majoriti umat selepas zmn ali zainal abidin imam ke4 syiah itu.
Allahu A'lam