Sunday 16 October 2016

Syiah Ismailliyah

Calligram Ismailiyah

Ismailiyah pernah menjadi kelompok syiah yang paling berpengaruh di antara mazhab-mazhab Syiah, dan pernah mencapai puncak kekuasaan politiknya pada masa kekuasaan Kerajaan Fatimiyah pada abad ke-10 hingga ke-12 Masihi.
Penganut Ismailiyah umumnya dapat ditemui di India, Pakistan, Suriah, Lebanon, Israel, Arab Saudi, Yaman, China, Jordan, Uzbekistan, Tajikistan, Afghanistan, Libya, Afrika Timur, dan Afrika Selatan.

Meskipun terdapat beberapa pecahan dalam Ismailiyah itu sendiri, kebanyakan pengikutnya dari Aga Khan, yang merupakan kelompok Ismailiyah dengan jumlah penganut terbesar. 
Ismailiyah asalnya adalah tergolong dalam kumpulan Syiah Imamiyah, tetapi golongan ini kemudiannya mempunyai pengaruh, fahaman dan pengikut tersendiri. Ismailiyah adalah mazhab kedua terbesar dalam Syi'ah, selepas mazhab Dua Belas Imam (Ithna 'Asyariah). 
Sebutan Ismailiyah diperolehi kerana pengikut-pengikutnya memilih Ismail bin Jaafar (101-159 H) sebagai Imam ke tujuh dan terakhir. Itulah sebab kenapa ajaran Ismailiyah dikenali juga sebagai mazhab Imam Bertujuh.  Ismail meninggal dunia ketika ayahnya Imam Jaafar as-Shadiq masih hidup. Imam Jaafar mempersaksikan kepada orang ramai bahawa puteranya yang bernama Ismail telah meninggal dunia.

Meskipun demikian, sebahagian orang Syiah menyakini bahawa Ismail tidak meninggal dunia, konon ayahnya hanya cuba mengaburi Khalifah al Abbasiyah Manshur Dawaniqi kerana khuatir akan membunuh anaknya. Mereka yakin Imam Ismail ghaib dan akan muncul sebagai Imam Mahdi. Ini menyebabkan Imam Jaafar berulang kali menerangkan kepada mereka agar tidak menduga-duga Imam Ismail akan muncul kembali. Ini menyebabkan wujudnya perbezaan pandangan dikalangan kelompok Ismailliyah, iaitu;
  • Mereka yang tidak dapat menerima hakikat dan terlalu taksub kepada Imam Ismail: Mereka tetap dengan pendirian bahawa Imam Ismail tidak mati (ghaib) dan akan muncul semula sebagai Imam Mahdi.
  • Mereka yang percaya kepada kewafatan Imam Ismail: Mereka mendapatkan waris menggantikan Imam Ismail, lalu mengangkat anak kepada Imam Ismail, iaitu Muhammad bin Ismail (141-192 H) menjadi Imam yang baru (ke 7), juga dianggap sebagai Imam Mahdi.
Ajaran Ismailiyah lebih menekankan aspek batiniah bukannya di asaskan sendiri oleh Ismail bin Jaafar, tetapi diasaskan oleh pengikut-pengikutnya yang terkemudian.
Pengikut mazhab Ithna 'Asyariah, pula mengiktiraf adik kepada Ismail iaitu, Musa al-Kazim sebagai Imam ke tujuh mereka. Bagaimanapun Ismailiyah menerima keenam-enam Imam Syi'ah terdahulu sama seperti syiah Ithna 'Asyariah.  

No comments:

Post a Comment