Ajaran Musta’lawiyah
diakui secara rasmi oleh kerajaan Fathimiyyah dibawah pemerintahan Ahmad al-Musta
‘li (amir ke 9). Manakala pesaingnya, iaitu abangnya sendiri, Nizar
dipenjarakan sehingga beliau mati didalam penjara.
Ahmad al-Musta
‘li memerintah pada era kejatuhan pemerintahan Fathimiyah, dengan
sendirinya pengikut Musta’lawiyah turut lemah dan berpecah. Ahmad al-Musta
‘li telah digantikan oleh anaknya iaitu al-Amir
Bi-Ahkamillah (1101-1130). Namun selepas al-Amir dibunuh,
pengikut-pengikut Musta’lawiyah berpecah kepada kelompok kecil Hafizi (Al-Majidiyah) dan Taiyabi (At-Thibiyah). Al-Amir
tidak menamakan waris beliau, sepupu beliau al-Hafiz telah mengambil takhta
tanpa bertanding.
Sebahagian besar pengikut Musta'lawiyah mengiktiraf anak al-Amir iaitu Tayyib Abi al-Qasim berusia 2 tahun sebagai waris/imam (ke 21) yang sah, seterusnya membawa kepada perpecahan baru. Tayyib Abi al-Qasim dibawa oleh pengikutnya berhijrah ke Yaman. Kelompok ini masih menjaga karya-karya sastera dan fahaman mereka. Pengikut ajaran ini mempercayai kehadiran imam ghaib dan juga meyakini kepemimpinan yang dinamakan Da'i Muthlaq (penyeru mutlak) selain daripada kepercayaan kepada Imamah.
Kini, kelompok Taiyabi mempunyai beberapa cabang yang masih aktif seperti Dawoodi Bohra, Sulaimaniyah Bohra, dan Alavi Bohra.
Sebahagian besar pengikut Musta'lawiyah mengiktiraf anak al-Amir iaitu Tayyib Abi al-Qasim berusia 2 tahun sebagai waris/imam (ke 21) yang sah, seterusnya membawa kepada perpecahan baru. Tayyib Abi al-Qasim dibawa oleh pengikutnya berhijrah ke Yaman. Kelompok ini masih menjaga karya-karya sastera dan fahaman mereka. Pengikut ajaran ini mempercayai kehadiran imam ghaib dan juga meyakini kepemimpinan yang dinamakan Da'i Muthlaq (penyeru mutlak) selain daripada kepercayaan kepada Imamah.
Kini, kelompok Taiyabi mempunyai beberapa cabang yang masih aktif seperti Dawoodi Bohra, Sulaimaniyah Bohra, dan Alavi Bohra.
Taiyabi adalah cabang
Ismailiyah Musta'lawiyah yang berpecah daripada pemerintahan kerajaan
Fathimiyah. Mereka mengiktiraf anak al-Amir iaitu Tayyib Abi al-Qasim berusia 2
tahun sebagai waris/imam (ke 21) yang sah. Mereka tidak mengiktiraf sepupu
al-Amir, iaitu al-Hafiz yang mengambil tampuk pemerintahan Kerajaan
Fathimiyah.
Taiyab abi al-Qasim
dibesarkan dan dilindungi oleh pengikut-pengikutnya di Yaman. Tidak banyak
maklumat berkenaan perjalanan hidup beliau. Terdapat sumber yang mengatakan
Taiyab abi al-Qasim sebenarnya tidak wujud atau meninggal dunia sejak usia
kecil. Imam al-Amir dikatakan tidak mempunyai waris. Terdapat juga sumber
lain yang mengatakan Taiyab abi al-Qasim ghaib dan akan muncul semula sebagai
Imam Mahdi.
Dai Mutlaq
Ilustrasi pelukis:
Ratu Arwa al-Sulayhi
Kelompok at-Taiyabi
dan keimaman al-Tayyib telah diiktiraf oleh Ratu Yaman, Hurratul-Malika Arwa
al-Sulayhi. Ratu Arwa telah dilantik sebagai hujjah (dai suci) pada 1084M oleh
amir Kerajaan Fathimiyah terdahulu, iaitu Al-Mustansir. Hujjah adalah ranking
tertinggi dalam pemimpin ajaran Ismailliyah di Yaman. Beliau adalah wanita
pertama yang memegang jawatan tersebut.
Makam Hurratul-Malika Arwa
al-Sulayhi (kiri) yang terletak berhampiran dengan masjid Hurrat-ul-Malika,
Jibla,Yemen (kanan).
Istana Hurratul-Malika
Selain mempercayai
kepimpinan Imamah, komuniti Taiyabi menyakini Da’i Mutlaq.sebagai pemimpin
dakwah mereka. Dai Mutlaq ini adalah penerus kepada kepimpinan ajaran
Ismailliyah sementara ketiadaaan Imam mereka yang dikatakan ghaib.
Da'i Muthlaq adalah
pemimpin spritual yang ditugaskan untuk berdakwah dan menyebarkan ajaran
Ismailliyah. Golongan ini tidak melibatkan diri dari urusan politik dan soal
pemerintahan. Dai Mutlaq yang pertama yang dilantik ialah, Zoeb (al-Dhu’ayb)
bin Moosa al-Wadei yang dilantik oleh Permaisuri Arwa pada 532H. Dibawah Dai
Mutlaq terdapat pembantunya yang diberi gelaran sebagai Mawazeen/Mazoon/
Ma'dhun dan Mukasirin/Mukasir
Bohra
Sejak kepimpinan
dakwah diterajui oleh Zoeb Moosa, ajaran mereka berkembang dipelusuk rantau
termasuk di Gujarat India. Ajaran mereka cepat berkembang apabila kebanyakan
pengikut ajaran mereka adalah dari kalangan pedagang dan pendatang yang
dipanggil Bohra. Bohra perkataan itu sendiri datang dari perkataan Gujarati
vehru ("perdagangan") merujuk kepada profesion pekerjaan tradisi
mereka.
Di Yaman terdapat
beberapa halangan dan dugaan dalam penyebaran ajaran mereka kerana majoriti
penduduk Yaman adalah berfahaman sunni dan syiah zaidiyah. Oleh itu kerja-kerja
dakwah mereka mula beralih ke India. Dai Mutlaq (ke 24) Yusuf Najmuddin
ibn Sulaiman mula berhijrah dari Yaman ke India. Kemudian beliau digantikan
oleh Mazoon nya iaitu, Jalal Shamsuddin sebagai Dai Mutlaq ke 25 yang beribu
pejabat di Ahemdabad, India. Kesemua Dai Mutlaq sehingga sekarang diberi
gelaran “Syedna”.
Sebahagian daripada
golongan Bohra juga terdiri daripada orang-orang sunni yang bermazhab Hanafi.
Mereka adalah Sunni Bohras yang tinggal di wilayah Sindh di Pakistan dan negeri
Gujarat, India. Di wilayah Patan, terdapat kumpulan masyarakat sunni (mazhab
Hanafi) dinamakan Patani Bohra. Mereka asalnya adalah kelompok ajaran Syiah
Ismailliyah, yang meninggalkan fahaman tersebut dan menganut ajaran sunni.
Dawoodi Bohra
Dawoodi Bohra diasaskan
oleh Dai Muthlaq ke 27 mereka, iaitu Dawud Burhanud-Din Qutb Sha yang bertapak
di Ahmedabad India. Komuniti ini mempunyai campuran budaya, termasuk
dari Yaman, Mesir, Afrika, dan India. Di samping itu mereka mempunyai bahasa
sendiri dipanggil Lisanud-Da’wat ("bahasa Da’wat") yang bercirikan
tulisan Perso-Arab dan berasaskan bahasa Urdu, Gujarati dan Parsi.
Dawoodi Bohra dalam
kitab mereka, Taqqarub, mendakwa mempunyai nama sebenar semua 21 imam dalam
urutan termasuk yang imam-imam yang tersembunyi iaitu,
- Imam ke 8 "Abd Allāh
ibn Muhammad ibn Ismāīl al-Wafī” nama sebenar kepada Wafī Ahmad.
- Imam ke 9 "Aḥmad ibn
Abd Allāh ibn Muḥammad at-Taqī" nama sebenar Taqī Muhammad
- Imam ke 10 “al-Husayn ibn
Ahmad ibn Abd Allāh ar-Radi/al-Zakī" nama sebenar kepada Radi (Rabi)
Abdullah
Di India, komuniti
Bohra sering dianiaya oleh pemerintah Moghul. Misalnya, Dai ke 32, Qutubuddin
Shaheed telah dihukum pancung pada tahun 1648 Masihi di bawah pemerintahan
Aurangzeb. Dai ke 34 iaitu Ismail Badruddin menukarkan pejabat dakwahnya
(dawat) dari Ahmedabad ke Jamnagar. Selepas itu pejabat mereka sering berpindah
seperti ke Mandvi, JamNagar, Ujjain, Burhanpur, Surat dan seterusnya ke Mumbai
sehingga sekarang.
Da'i Muthlaq ke 52, Mohammad
Burhanuddin.
Pada masa ini, puak
terbesar Taiyabi ialah dari Dawoodi Bohra yang diketuai oleh Da'i Muthlaq ke
52, Mohammad Burhanuddin.
Komuniti Dawoodi Bohra
Perpecahan Dawoodi
Bohra
Pada tahun 1529M,
golongan Taiyabi (Bohra) berpecah apabila wujudnya dua puak berselisih pendapat
siapa yang sepatutnya menjadi Da'i Muthlaq ke 27 iaitu kumpulan Dawud
Burhanud-Din Qutb Shah di India (Dawoodi Bohra) atau komuniti yang tinggal di
Yaman iaitu, Sulayman bin Hassan (Sulaimaniyah Bohra).
Semasa kepimpinan Dai
ke 29 Abduttayyeb Zakiuddin pula, berlaku perpecahan dikalangan mereka kerana
wujudnya satu kumpulan serpihan yang diketuai oleh Ali bin Ibrahim (1034
AH/1634 Masihi) iaitu cucu kepada Dai ke 28 Sheikh Adam Safiyuddin. Mereka
dinamakan sebagai Aliya Bohra. Sekarang mereka diketuai oleh Da'i Muthlaq
ke 44, Abu Haatim Taiyeb Ziyauddin Saheb.
Da'i Muthlaq ke 44 Aliya
Bohra, Abu Haatim Taiyeb Ziyauddin Saheb.
Sebuah lagi perpecahan
dari kalangan Dawoodi pada tahun 1754, dengan wujudnya Hebtiahs Bohra dalam
pertikaian kepimpinan berikutan kematian Dai yang ke 39.
Dalam pertengahan abad
ke-20 (1970-1980), terdapat satu lagi perpecahan baru dari satu kumpulan
Dawoodi Bohras yang menyatakan bahawa Dai ke 52 telah melampaui batas kuasanya.
Mereka membentuk komuniti baru Progresif Dawoodi Bohra, yang diketuai oleh
Asgha Ali Engineer.
Pemimpin Progresif Dawoodi Bohra,
Asgha Ali Engineer
Sulayman Bohra
Sulayman ibn Hasan
adalah timbalan Dai di Yaman kepada Dai ke 26 ibn Dawud Ajabshah. Selepas
kematian Ajabshah, berlakukalah pertikaian beliau dengan Mazoon Ajabshah iaitu,
Dawud Burhanuddin Qutb Shah mendakwa Da'i Mutlaq adalah haknya dan beliau dapat
memenangi sokongan majoriti daripada golongan at-Taiyabi. Ini menyebakan
Sulayman kembali ke India untuk menuntut kedudukan tersebut dengan membawa
bukti pewaris sebenar Ajabshah. Bagaimanapun Sulayman mati secara misteri di
Lahore.
Majoriti penganut
Ismailiah Taiyabi di Yaman dan sekumpulan kecil di India masih mengekalkan hak
pewarisan kepada Sulayman ibn Hasan. Sulayman ibn Hasan telah digantikan oleh
anak sulung beliau, Ja'far ibn Sulayman, sebagai 28 Da'i Mutlaq oleh
pengikut-pengikutnya.
Kemudiannya ibu
pejabat mereka di Yaman telah berpindah ke Najran. Jumlah pengikut ajaran
Sulayman Bohra kini mempunyai kira-kira 300,000 orang yang kebanyakannya tinggal
di Najran dan Arab Saudi. Mereka juga dikenali sebagai Makrami. Sekarang
Sulaimaniyah Bohra diketuai oleh Da'i Muthlaq ke 52, al-Fakhri Abdullah ibn
Muhammad al-Makrami.
No comments:
Post a Comment